måndag 24 mars 2014

Veckans sparsamma

Här kommer en sammanställning av veckans sparsamma gärningar.

- bakat eget bröd varje dag,
- köpt tre förpackningar ryggbiff för 69 kr/kg istället för 169 kr/kg. Styckfryst dem för fredagsmysmiddagar längre fram,
- lagat min älsklingströja igen,
- lagat tre olika sorters barnmat och fryst portionsförpackningar,
- bakat eget knäckebröd,
- söndagsfika på IKEA (kaffe och bulle till mig och maken, köttbullar med dryck och glass till grabben och barnmatsburk till minstingen för hela 25 kronor) och insamlande av inredningsinspiration medan grabben var på Småland. Lägg till en timma på lekplatsen i solsken så har du enligt mig en alldeles lagom slapp och sparsam söndagseftermiddag :)

3 kommentarer:

  1. "Bakat eget bröd varje dag." Varje dag? Jag bugar mig av vördnad. Dessutom skulle jag inte klara av att få i mig någon mat pga proppmätt av alla nybakade brödskivor (vilket också kan ses som ett spartips, om än ohälsosamt i längden!)

    SvaraRadera
  2. :)

    Inte särskilt ansträngande att baka varje dag när man har en bakmaskin som sköter jobbet. Tycker nog det var minst lika jobbigt att släpa hem bröd från affären och lassa in och ut ur frysen. Tonårsgrabben äter sisådär 7-8 skivor bröd per måltid så här går det åt limpor kan jag lova. En stor fördel är också att det är mycket lättare att gå ur sängen på morgonen när det doftar ljuvligt nybakt. Funkar bra mycket bättre som dragplåster än torra flingor!

    När det gäller risken att äta för mycket så gav det med sig ganska snabbt för oss. Är man sparsam så är man! Nu har vi lärt oss att behärska oss och några överblivna skivor från frukost blir mellis eller åker in i frysen.

    SvaraRadera
  3. *Många spartips! Att hitta billigt kött och frysa in är otroligt bra.

    Mvh

    SvaraRadera