tisdag 25 mars 2014

Minska matbudgeten

För ett tag sedan läst jag hos en amerikansk bloggare att han hade noterat att hans sparsamma vänner var smalare än hans icke-sparsamma vänner och att minska intaget av mat kanske är det mesta lönsamma sättet att dra ner på matbudgeten.

Jag har funderat en hel del på det där och också gjort en liknande analys av min omgivning. Kan här även tillägga att sedan vår familj ställde om ekonomin till att spara så har både min man och jag tappat många kilo (jag har visserligen ammat och slutat amma under den här perioden, men jag är nu betydligt lättare än jag var innan graviditeterna). Vi tänker mer på vad vi stoppar i oss och istället för att "offra" sig när det blir lite rester över, sparas dessa till en annan måltid. Vi har skurit ner på mycket onödigt så som juice, godis, chips, bakverk, ost och kex, alkohol etc.. Glass äter vi dock ungefär lika mycket som tidigare, lite lyx i vardagen någon gång ibland mår vi bra av. Skillnaden är nu att när barnen får glass, då vet de att det är något speciellt.

Jag tror att har man kontroll över sin ekonomi, är det även lättare att ta kontroll över sitt matintag, eftersom man ser den ekonomiska vinningen i det. Att vara sparsam är för mig en livsstil som genomsyrar det mesta när man väl har bestämt sig för att vara sparsam. Att inte släpa omkring på övervikt ger långsiktiga hälsoeffekter som på sikt kan ge stora ekonomiska vinningar.

Kära sparbloggläsare, har ni dragit ner på matintaget sedan ni började intressera er mer för ekonomi?

1 kommentar:

  1. Ja, på sätt och vis eftersom vi har dragit ner rejält på en massa onödiga inköp av helggott (charkuterier, dessertostar och liknande). Hela familjen uppskattar godsaker mycket mer nu när vi köper vid enstaka tillfällen istället för att alltid ha dem hemma på ren rutin. En underbar bieffekt av extrem sparsamhet är att man lär sig uppskatta små saker på ett helt nytt sätt. Däremot tror jag inte att vi äter mindre, rent mängdmässigt.

    Givetvis finns det fysiska hälsoeffekter av att kapa skräpmat och onyttigheter vilket även icke-sparande skulle behöva tänka på och de kan istället se minskade matkostnader som sin positiva bieffekt :)

    SvaraRadera