fredag 29 juni 2018

Uppdatering 2018

Det har nu gått fem år sedan jag upptäckte Mr Money Mustach och lade om familjens ekonomi. Från början handlade det om att kunna vara föräldraledig så länge som möjligt. För att lyckas med det så behövde vi kunna klara oss, en familj med två vuxna och fyra barn, på en ganska genomsnittlig hög lön. Med åren så har barnen blivit större, äter mer och har dyrare fritidsintressen samt att vi har flyttat till Göteborgstrakten, till ett område med mycket högre boendekostnader. Ändå ligger våra kostnader kvar på ungefär samma nivå som 2013.

Någonstans väcktes tanken om tidig pension. Min man gillade inte sitt jobb längre och jag hade hamnat på en arbetsplats som var fruktansvärt nedbrytande psykiskt sett. Vi ville kunna välja själva.

Nyckeln till ekonomisk framgång är enligt mig att ha stenkoll. Vi gör månadsvisa uppföljningar. Varje månad gör jag både resultat-och bilansräkning. Min man och jag sitter ner och går igenom vad som hänt under månaden. Diskuterar om pengarna ha gått till det vi vill att de ska gå till. Om vi är nöjda, eller om vi behöver justera. Vi följer upp hur vi ligger till i jämförelse med våra mål. Det tar ca en timma varje månad men är otroligt givande tid. Vi bråkar aldrig om pengar, vi vet precis var vi står  och är otroligt synkade i vår syn på pengar.

I resultaträkningen bokför jag månadens inkomster och utgifter. På det sättet får jag fram ett resultat. Här har jag också koll på vår sparandekvot, alltså hur stor del av våra nettoinkomster har vi satt undan till vårt långsiktiga sparande (frihetskonto). Vi har de senaste året legat på en sparkvot på i genomsnitt 60%.

I bilansräkningen skriver jag varje månad upp alla våra tillgångar (sparkonton, ISK, KF, allmän pension, ppm, tjänstepensioner, uppskattat återförsäljningsvärde av hus och bilar) minus våra skulder (hus- och studielån). Drar jag av våra skulder från tillgångarna för att få fram vår frihetskapital (eget kapital). Det är så roligt att se hur vårt frihetskapital varje månad växer! Vi har nu nått ungefär halvvägs till de frihetskapital vi anser att vi behöver för tidig pension oss.

Jag har valt att även ta med våra pensionspengar eftersom de faktiskt är våra pengar och ingår i det frihetskapital som vi en dag ska leva av. Onkel Tom har gjort ett inlägg om pensionspengarna som jag  gillar här http://onkeltomsstuga.se/2018/05/pengar-fram-till-pension/.

Under det sista året har min man bytt jobb och jag har i dagarna sagt upp mig. Vi har genom jobbytena lyckats öka vår inkomster dramatiskt. Dessutom erbjuder våra nya arbetsgivare möjlighet till löneväxling vilket kommer att betyda mycket för oss och våra framtida planer. Återkommer inom kort med ett inlägg om löneväxling.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar