måndag 11 november 2013

Gör egen barnmat

I och med att vårt yngsta barn är allergisk mot flera födoämnen har jag varit tvungen att laga all mat från grunden. Det är busenkelt, ger större variationen än utbudet i affären, innehåller inga konstigheter och kostar framför allt mycket, mycket mindre.

Jag tillagar maten, mixar och fryser i iskublådor. Detta har fördelen att jag lätt kan anpassa portionsstorlek allt eftersom sonen efterfrågarmer mat. För två veckor sedan åt han fyra iskuber per måltid, nu vill han ha fem. Jag ångrar så att jag inte lagade egen mat tidigare. De andra barnen är uppvuxna med burkmat. Tyckte förr att jag inte hade tid att stå och göra egen mat, men i efterhand tror jag det handlade om att det är svårt att bryta invanda mönster och ge sig själv en spark i baken för att komma igång med något nytt.

På bilden syns en portion morot- och sqaushpuré.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar