tisdag 29 april 2014

Färdigförhandlat på nya huset

Igår morse fick jag ett mail av säljarens mäklare där han berättade att säljaren minsann stod fast vid sitt prisavdrag på 60 000 kr och vill vi inte ta det så ville de gå vidare med försäljningen. Det var uppenbart att de ville kolla hur intresserade vi fortfarande var eftersom hävningsfristen inte går ut förrän idag. Jag drog på svaret hela dagen bara för att slippa snacka med mäklaren. Sent på kvällen drog jag iväg ett mail och frågade om säljaren kunde tänka sig mötas halvvägs på 100 000 kr (vårt avdragsförslag på 133 000 kr och hans på 60 000 kr).

Imorse höjde mäklaren av sig och meddelade att säljaren kunde tänka sig att betala drygt hälften av kostnaderna dvs 70 000 kr. 

Jag mailade tillbaka, hittade på att jag var på utbildning och inte kunde svara i telefon och undrade hur de räknade egentligen. Kostnaderna för åtgärderna är ju 200 000 kr (även om vi gav ett generöst erbjudande på 133 000 kr) och hälften av det är 100 000 kr.

Gissa om jag var förvånad när säljaren till slut gick med på 100 000 kr!

Nu kan vi i alla fall fira att en bra affär är i hamn. Återstår att få ett bra pris för vårt hus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar