fredag 25 oktober 2013

Våra skulder

Innan jag började intressera för mig på ekonomi på riktigt (när vi började leva på en inkomst och det blev viktigt att veta vart varenda krona tog vägen) så försökte jag tänka på våra skulder så lite som möjligt. Skulder är ingenting roligt.

Detta förhållningssätt ändrade sig allt mer medan mitt intresse för vår ekonomi växte. Desto mindre lån, desto mer pengar att lägga på annat t.ex. sparande eller amortering av andra lån. Just nu, när vi har lite utrymme för att spara pengar, brukar jag ändå klappa mig själv på axeln varje månad och tänka att vi har i alla fall amorterat ca 5 000 kr av våra skulder.

Vår skulder:
Huslån 1 260 000 kr (husets värde ca 2,5 MSEK)
CSN 620 000 kr
Billån 75 000 kr

I januari ska vårt billån betalas av. Det är ett lån med bara 0,7 % ränta men det ska ändå bli skönt att betala av det. Då kommer vi att få 1 800 kr över till annat. Frågan är nu vad vi ska göra med de pengarna? Amortera på huslån, CSN eller investera i fonder?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar