tisdag 1 oktober 2013

Sparmaskinen bakmaskinen

Efter att i många år önskat mig en bakmaskin men aldrig kommit till skott gjorde jag i våras äntligen slag i saken och inhandlade en knappt använd bakmaskin på Tradera. Turligt nog bodde säljaren i samma bostadsområde som jag själv. Jag har läst att många har fått bakmaskiner i julklapp och att dessa sedan blivit ståendes oanvända. Eftersom jag ville jag gardera mot detta köpte jag en begagnad med hoppet om att sälja den igen om den inte blev använd lika mycket som jag tänkt mig.

Jag har visserligen sålt vidare min första bakmaskin eftersom den visade sig vara en mycket bra investering och vi ville ha en som var ännu större. Bakmaskinen bakar underbart bröd till oss varje natt. Två gånger i veckan äter vi soppa till middag, då för bakmaskinen jobba en extra gång på eftermiddagen och servera nybakat bröd till soppan.

Jag gjorde en uträkning på vad ett bröd kostade när vi hade den mindre bakmaskinen (750 gram).

Vetemjöl 0,8 kr
Havre 0,8 kr
Jäst 0,25 kr
Brödkrydda 0,4 kr
Sirap 0,8 kr
Olja 0,3 kr
Salt (nästan gratis)
Vatten
El (enligt en brittisk hemsida mellan 0,6-0,7 kr/bröd)

En limpa på 750 gram kostar alltså runt fyra kronor. Motsvarande mängd bröd (havre/vete) i affären landar någonstans kring 35 kr.

Vi äter ganska mycket bröd i vår familj, till frukost går det åt en limpa på 1000 gram. Därtill äter barnen gärna en smörgås till mellis, brödet till soppan etc. Vi äter inte alltid bröd enligt ovanstående recept utan varierar och vissa limpor är lite dyrare.

Jag har räknat ut att vi spar långt över 1000 kr/månad på vår bakmaskin. En super besparing med andra ord. Ingen familjemedlem har tröttnat på bröden än, snarare tvärtom, med bakmaskinen kan man variera mer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar