måndag 14 oktober 2013

Billigast=Bäst

Hela min uppväxt har min mamma predikat att det bara finns ett diskmedel som går att använda - Yes. Alla andra är enligt min mamma skräp. Jag har aldrig ifrågasatt detta eftersom min mamma är en mycket klok person om än en märkessnobb i vissa avseenden.

I början av sommaren skulle jag tvätta fönster och googlade fram hur detta ska göras på bästa sätt. Det föreslogs att man köper ett billigt diskmedel eftersom de dyrare märkena innehåller oljor som lämnar märken på fönstren. Jag köpte det billigaste diskmedlet som fanns på Lidl.

Nu blev det aldrig så att jag provade diskmedlet på fönstren eftersom jag sprang på en fönstertvättmaskin till ett mycket förmånligt pris och vi har massor av fönster hemma.

Lidl diskmedlet blev stående en längre tid, men en dag tog vårt Yes diskmedel slut och jag tog fram Lidls för att prova. Nu har jag provat det i flera månader och kan glatt konstatera att det tvättar precis lika bra som Yes. Inte tycker jag att mina händer är torrare heller.

Ja, ibland är billigast också bäst.

Efterlyser fler exempel!

3 kommentarer:

  1. I den här frågan håller jag inte med. Jobbat i hemtjänsten en del och det var alltid jobbigast att diska hos de med Lidls diskmedel; det blev ju aldrig rent! Hällde i för kung och fosterland men inte hjälpte det. Efter det har min besatthet av Yes förstärkts.

    SvaraRadera
  2. Jag funderar på om det kan ha med vattnets mjukhetsgrad att göra, hur bra ett diskmedel fungerar. Hör där vi bor är det mjukt vatten. Där jag växte upp är det hårt vatten och man får hälla i mängder av diskmedel för att få det att skumma. Vad har ni för vatten där du bor?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jönköping där jag jobbade och också provade olika märken (även Skona och Grumme upplevde jag som sämre) har mjukt vatten. Här i Aneby har vi medel till hårt.

      Men det är säkert en personligt hur man upplever sånt också.

      Radera