söndag 6 oktober 2013

Köpa påsar i affären

I natt låg jag och funderade på en diskussion min svägerska och jag hade för inte allt så länge sedan. Det handlade om plastpåsar. Jag berättade för henne att vi alltid försöker ta med påsar till affären när vi ska gå och handla. Jag vill minnas att jag började med detta efter att ha läst boken "Så här kan alla svenskar bli miljonärer" av Per H Börjesson. Han skrev om att påsarna är en av de varor affärerna har högst marginaler på och hur mycket pengar man kan spara genom att ta md sig egna påsar.

Min svägerska tycker att det är mycket pinsamt att gå till affären med en begagnad påse, ännu värre skulle det vara om hon kom med en påse från en konkurrerande affär till Ica. Vi kom ingenstans i diskussionen just då förutom att jag slängde in en kommentar om att det inte är särskilt miljövänligt att bara använde en påse två gånger, en gång för att bära hem varorna och en ytterligare gång som soppåse.

I alla fall låg jag i natt sömnlös och grubblade över om det verkligen kan vara värt nästan 550 kr om året (min svägerska handlar dagligen och då oftast en påse för 1,5 kr/styck) för att slippa pinsamheten  att ta med sig en begagnad påse till affären.

Vad tycker du? Är det pinsamt att ta med sig påsar till affären?

5 kommentarer:

  1. Jag skämdes jätte mycket i början. Nu är jag van. Idag använder jag shop`n gos kassar. Rymliga och rejäla kassar. Samt att det är väldigt miljövänligt.

    SvaraRadera
  2. Känner inte till Shop 'n go. Är det en version av tygkassar? Det använder vi i kombination med papperspåsar från de tillfällen man råkat glömma att ta med sig påse.

    SvaraRadera
  3. Shopn go är kassar i tyg eller plast. Som man använder när man har självscanning. Dom i plast är jätte bra. Man kan samla sina tomburkar i dom. Snyggt och prydligt. (ser ut nästan som en rusta kasse)

    SvaraRadera
  4. När jag var i affären idag såg jag att plastpåsarna faktiskt kostar 2 kr. Det var ganska länge sedan jag slutade köpa dem. Höjer därför svägerskans kostande för plastpåsar till 700 kr/året.

    SvaraRadera
  5. Vi använder tygpåsar, både av ekonomiska men också miljömässiga skäl. De två jag köpt själv har jag haft i 6-7 år, kostade väl kanske 30 kr/st. De andra har jag ärvt från föräldrar eller fått gratis med andra köp. Köper hellre soppåsar på rulle för 6 kr för 25 st.

    SvaraRadera