torsdag 9 januari 2014

(Förra) årets julklapp

2013 var i vår familj ett år i sparsamhetens tecken. Vi lärde oss mycket om att investera och att spara pengar. En person som inspirerade mig var Dave Ramsey och hans "The seven baby steps".

Min man och jag kom därför överens om att även låta julklappen till varandra vara en mycket ekonomiska sådan. Vi hade sedan 2010 ett billån, som visserligen var ett "noll procent"-lån och därmed inte kostade oss mycket i ränta, men ändå hade en månadskostnad för amortering på nästan 2 000 kr. Vi amorterade av resterande 70 000 kr i julklapp till oss själva. Det känns så skönt att inte ha några konsumtionslån kvar. Nu återstår att bestämma hur vi ska tänka kring våra studielån (jag har nästan 500 000 kr och maken 100 000 kr) och vårt bostadslån (1 250 000 kr). Amortera eller investera på börsen?

1 kommentar:

  1. Jag skulle investera på börsen. Med de låga räntor som är ju, och som ser ut att fortsätta ytterligare en tid, bör ni kunna få en betydligt bättre avkastning genom att göra så.

    Kanske sätta upp ett mål - när pengarna har vuxit ett visst antal procent, när ni gjort en viss vinst eller liknande så tar ni hela eller delar av summan och betalar av på ett av lånen. Själv skulle jag välja bostadslånet, men det är ju en ständigt aktuell diskussion hur man ska prioritera mellan de lånen! :)

    SvaraRadera