torsdag 2 januari 2014

Klippa håret själv

I mitten av förra året bestämde jag mig för att lära mig att klippa killarnas hår själv. Dotterns hår har jag alltid klippt, det är ju mycket lätt med långt rakt hår.

Jag tillbringade några kvällar med att titta på olika klipp på youtube om hur man klipper killars hår, vilken utrustning man behöver och vad man behöver tänka på.

Jag köpte sedan en hårtrimmer för ca 500 kr, ett duschdraperi från fyndhörnan på IKEA för att använda som skynke för 40 kr och en urtunningssax för 100 kr. Sedan tidigare hade jag en vanlig sax och en sprayflaska. En initial investering på 640 kr (räknar jag in min gamla sax och sprayflaskan hamnar vi kanske på 760 kr).

Redan första klippningen fick godkänt av tonårssonen. Inte illa tycker jag eftersom tonåringar brukar vara ganska kinkiga. Tvärtom blev det här, han får nu håret klippt mycket oftare och är därför nöjdare.

Min man har tidigare tagit killarna och sig själv till en billig frisör som kostade 160 kr/person. Han brukade gå ca en gång i månaden. Dotterns hår skulle ha kostat 200 kr/gången och hon klipper det ca fyra gånger om året.

Vår yngste son är ännu för liten för att behöva klippas, men när den dagen kommer så ligger besparingen på:

4 killar á 160 kr gånger 12 månader plus 1 tjej á 200 kr gånger 4 tillfällen om året = 8480 kr/året

Här finns alltså en hel del pengar att spara. Dessutom går det mycket snabbare än att boka tid hos frisören och åka dit med killarna (bensinpengar sparas också).

Det är också kul att klippa hår och jag är faktiskt riktigt stolt över resultatet. Många gånger har grabbarna kommit hem efter klippning hos frisör och inte varit alls lika nöjda (då har de dock inte varit hos sin vanliga frisör).

Den stora frågan är nu om jag vågar träna upp maken till att klippa mitt hår. Det är (tyvärr) uppklippt och därmed svårklippt för nybörjare, men jag skulle kunna överväga att skaffa en rak frisyr igen och spara in ytterligare en tusenlapp om året.


1 kommentar:

  1. Eller så tittar du på youtubevideor o lär dig klippa ditt eget hår. Jag har uppklippt hår som jag klippt själv de senaste två åren. Inga problem alls :)

    SvaraRadera