måndag 6 januari 2014

VAB under semestern

Under jullovet har min man och jag båda semester från våra jobb. Tyvärr blev det ingen semester alls för vår del. Lilleman har haft feber i sammanlagt 12 dagar, har haft ögoninflammation i två omgångar och varit mycket förkyld och hostig. De äldre barnen har haft också varit krasslig och givetvis fick både maken och jag också en släng av det. Svårt att undvika när man knappt får någon sömn och dessutom tar hand om fyra sjuklingar. Vi är faktiskt helt slutkörda.

Eftersom semester är något man tjänar in och ska användas för att vila upp sig och inte för att ta hand om sjuka barn så kan man byta ut semester mot tillfällig föräldrapenning i efterhand om barnen blir sjuka under semestern. Det ska vi båda ansöka om imorgon när arbetslivet drar igång igen. Jag tar de första VAB-dagarna sedan tar min man de andra. 

När barnet är sjuk längre än sju dagar behövs ett läkarintyg. Eftersom vi var till akuten med lilleman två gånger under den här perioden så blir det inga problem. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar