onsdag 29 januari 2014

Matkostnader


Vi har ett matkonto på i snitt 7500 kr/månad. Då ingår hygienprodukter, blöjor till ett barn och övrigt som inhandlas på mataffär. Ett restaurangbesök för hela familjen (5 ätande personer) ingår också i den siffran.

Vi håller matkostnaderna nere så gott men ändå äta god och bra mat. Vi lagar i stort sett all mat från grunden, tar med matlådor till jobbet och planerar måltiderna.

Jag planerar veckans måltider utifrån vilket kött och vilken fisk som finns till specialpris i affären. En gång i veckan åker jag till Ica Maxi (som ofta har halva priset på köttprodukter med kort datum) och en gång i veckan till Lidl (som har 30% rabatt på varor med kort datum).

Idag var jag och fyndade på Lidl. Lammstek för 55 kr/kg. En lammstek som har en hållbarhet på nästan två månader blir absolut inte dålig dagen efter sista rekommenderade förbrukningsdatumet.


Vi äter mycket långkok så som ugnsstekar och grytor. Är man bara välplanerad och förbered kan detta bästa vardagsmaten. När jag hittar kött till ett bra pris som idag så köper jag stor mängd, delar det i grytbitar och fryser det i platta packet som tinar snabbt. På morgonen den dagen rätten ska tillagas läggs paketet in i kylen. När jag kommer hem från jobbet är köttet tinat och jag bryner det i tryckkokaren. Där får det sedan koka i en stund medan jag leker med barnen eller tar hand om hushållssysslor. Efter ca 30 min tillsätter jag morötter, palsternackor, lök, aprikoser eller russin beroende på grytan. Grytan får koka en liten stund till och är sedan klar. Mycket liten arbetsinsats och oftast till mycket låg kostnad.

Här ett recept på favoritgryta som man kan laga med nöt- eller lammkött http://www.tasteline.com/Recept/Marockansk_kottgryta_med_aprikoser_och_bulgur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar