torsdag 2 januari 2014

Trasig ipad

Det har varit väldigt lugnt på bloggfronten. Först var det sjuka barn och sedan gick min ipad sönder.

Jag satte som vanligt min ipad på lagning på kvällen, men när jag öppnade den på morgonen var den helt död.

Först tänkte jag att laddaren hade gått sönder och provade att ladda med en kompis laddare, men inget hände.

Jag lämnade då in den till en firma som jag blivit rekommenderad av samma kompis. Vid inlämning trodde teknikern att det var laddningskontakten i ipaden som gått sönder. För att fixa detta skulle de behöva öppna ipaden och byta kontakten. Det skulle troligen innebära ett nytt glas för 1200 kr och en ny kontakt för 595 kr. När man är van vid att använda ipaden upp mot 50 gånger per dag känner man sig både desperat och handikappad, jag accepterade alltså priset.

En vecka gick och jag hörde inte ifrån företaget. Jag ringde upp dem och blev upplyst om att teknikerna var hemma med sjuka barn, men att de gjort en gratis felsökning och kommit fram till att det var laddningskontakten som var problemet. Så snart teknikern var tillbaka skulle ipaden fixas.

Eftersom vi skulle iväg till England några dagar senare började jag fundera på om det skulle vara billigare att reparera ipaden där. Jag började googla och upptäckte då att många hade liknande problem med sina ipader. Lösningen skulle vara att hålla inne hemknappen och avstängningsknappen samtidigt i upp emot 30 sekunder. Detta ville jag prova!

Snabbt åkte jag ner och krävde tillbaka min ipad. Gissa om jag blev förvånad när det funkade!

Oj, vad glad jag blev. Inte bara hade jag sparat 1795 kr, utan jag hade också en fungerande ipad i min hand.

Så dagens spartips: innan du lämnar in något för reparation, google och se om du kan hitta en lösning på nätet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar