torsdag 23 januari 2014

Tidigarelagd jobbstart

När jag gick på föräldraledighet i början av mars förra året var planen att stanna hemma till september 2014. Minstingen är högst sannolikt vårt sista barn. En familj på sex räcker gott och väl och maken och jag känner båda att det är svårt att få tiden att räcka till. Visst kan det hända att vi blir sugna på en sladdis om några år, men troligtvis inte. Därför ville jag stanna hemma så länge som möjligt den här gången och njuta av föräldraledigheten så mycket som möjligt. Finansiellt har det gått mycket bra, vi har hittills endast använt 40 föräldrapenning dagar under de 11 månader som jag varit hemma, men jag börjar längta efter att få jobba igen.

Nu har jag pratat med min chef som faktiskt blev mycket glad över att jag kommer tillbaka tidigare än jag tänkt. Förskolan har också fixat en plats åt minstingen. Från den första april planerar jag att jobba halvtid. Det skulle innebära att jag missar två timmar vakentid per dag (han kommer att sova två timmar på förskolan också) med minstingen, men jag tror att jag kommer att vara en mycket gladare mamma om jag får mer stimulans än jag får hemma.

Innan jag gick på föräldraledighet levde vi ganska sparsamt men inte alls lika snålt som vi gjort under året som gått. Innan föräldraledigheten sparade vi i snitt 15 000 kr/månad. Om en dryg månad måste jag börja ta ut föräldrapenning och strax därefter kommer jag att börja jobba på halvtid. Det kommer bli spännande att se hur mycket vi kommer att spara nu. Enligt mina uträkningar så skulle vi kunna spara 25 000 kr/månad om vi fortsatte leva så snålt som vi gör nu. Frågan är om vi vill det och om tiden räcker till när man jobbar halvtid och har två barn på förskolan som kommer att hämtas vid olika tider.

Nu frågar du dig kanske vad vi har tänkt att göra med alla föräldrapenningdagar som vi har kvar?

Vi har inte riktigt bestämt oss utan har resonerat enligt "den som spar han har" och gillar den flexibilitet det erbjuder.

Vi funderar på att ha långa semestrar, att jag ska jobba halvtid tills minstingen blir ca 2,5 och att vi båda skulle kunna ta ledigt från våra jobb och bo utomlands under några månader innan de två yngsta barnen börjar skolan (vid det laget har de äldsta två flyttat hemifrån). Vi har fortfarande lite dagar kvar för nästyngste grabben som vi skulle kunna använda för att vi båda skulle kunna vara lediga samtidigt. Vi gillar att vara flexibla och det är vi helt klart med så många fp-dagar kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar